Food: Sushi maken

IMG_1796

Hallo allemaal,

vandaag laat ik jullie zien hoe je Sushi maakt, ik dacht persoonlijk dat het heel moeilijk zou zijn, maar het is eigenlijk heel erg makkelijk! Ik gebruikte een recept video van allerhande. Kijk snel mee!!!

Ik ben dus een beetje vergeten om tijdens het bakken foto’s te maken, dus heb ik alleen foto’s van de ingrediënten en het eindresultaat.

IMG_1790 IMG_1793 IMG_1794

Je hebt nodig:

  • Sushi rijst
  • Norivellen
  • groenten om de sushi te vullen
  • rice vingar (rijstazijn)
  • 4 eetlepels suiker
  • 2 eetlepels zout
  • bamboematje
  • vers houd folie
  • evt. wasabi
  • evt. sojasaus

Ik heb alles gekocht bij de Albert Heijn.

Hoe maak je het?

Ik maakte de maki sushi uit deze video met een eigen vulling van avocado, zalm en komkommer. We hadden ze niet allemaal met zalm omdat ik geen vlees en vis eet. Ik beschrijf hieronder de stappen

De stappen zijn:

1. Doe 500 gram Sushi rijst in een zeef en spoel af tot het water bijna niet meer wit kleurt. Hou de rijst tijdens het spoelen in beweging.

2. Doe de rijst in een kookpan met een dikke bodem, laat 10 min. staan.

3. Schenk 600 ml. koud water bij de rijst. Doe de deksel op de pan en laat 2 min op hoog vuur koken dan 5 min op middelhoog vuur en nog eens 12 min. op laag vuur.

4. Haal de deksel van de pan af en leg een theedoek op de pan, leg nu deksel er weer op. Laat dit 15 min. staan.

5. Verwarm ondertussen 6 eetl. Rijstazijn, 4 eetl. Suiker en 2 eetl. zout. Roer dit tot de suiker en het zout zijn opgelost. Laat afkoelen tot kamertemperatuur.

6.  Schep de rijst na 15 min. in een houten  bak (glas of plastic kan ook maar geen metaal!), doe de dressing  er over en schep voorzichtig om zonder de rijst plat te duwen.

7. Schep met 1 hand de rijst door met een houten spatel, en waaier met de andere hand de rijst droog.

Ik laat nu alleen nog maar de stappen voor de Norimaki sushi zien:

1. Snij de door jouw gewenste vulling in repen van 1 cm.

2. Je kunt als je dat wilt de nori roosteren, zet dan wel de afzuigkap uit! Zwaai de nori vellen een paar keer over het gasfornuis, met de glanzende kant naar beneden.

4. Wikkel het Bamboe matje in met vers houd folie. Leg de norivellen met de glanzende zijde naar beneden op het bamboe matje, en vul  3 kwart met 1 cm dikke laag rijst. Leg in het midden je vulling en maak het niet met rijst gevulde deel nat met water. Rol nu op.

5. Snij de sushi met een met heet water warm gemaakt mes in stukken van ongeveer 2 a 3 cm breed. En dan opeten!!!

IMG_1798 IMG_1797

Dit was het, ik hoop dat jullie het leuk vonden, en zelf ook een keer sushi gaan maken!

Liefs Anna

Laat hier een reactie achter!

